Summa sidvisningar

Välkommen till Hobby-hoppan!

Titta in, jag hoppas jag ger nån lite inspiration, ideér och glädje
Skratt och lite allvar, hobby, jobb och fritid i en salig röra :)

lördag 4 maj 2013

Ibland händer det att man trollar...

..och kockar till nåt i hastet som får smaklökarna att sjunga värsta operetten i falsett!! :)
 Ikväll var en sån kväll!
Efter en grovjobbardag i jordens tecken, bl.a på sommarstugan och hemmavid var gumman rätt mör och trött och tänkte dra till med nåt lättgjort till middag. Vi for iväg till butiken för att rafsa ihop nåt snabbt i jobbarkläder,"Vi ser ut som två troll" sa polarn." Vi ser inte ut som två troll,,vi ÄR två troll" sa jag....
Med trollmanér kastade jag lite vårdslöst ner diverse ingredienser i korgen. "Jo men nog skulle det bli gott med lite grillat när vädret ändå är så pass fint" sa det trollet som bara får äta..
.Ooooki,,tar en trollsvans med grisfilé och tänker det är ju lätt gjort, bara marinera lite, grilla hel och sen får det ta sista rundan i ugnen.
Men nån god sås vill man ju ha till...Kastar ner grädde, en burk kantareller (eftersom jag inte vill ta det sista av mina egna till nån "enkel svängihop smörja" :)
Går förbi smältostarna, slänger ner en ask kantarellost för att få lite mer smak i såsen,,,hittar en för mej ny Kavli som ser spännande ut, bacon o pepparost som jag också slänger ner.

Sagt o gjort, hem och hastmarinerar köttet i lite olja, soja, grillkrydda, vitlök, worcestersås,balsamico och svänger ihop en snabbsås medan trollet som bara får äta, faktiskt får skala potäterna :)
Smälter olja och smör i ugnspannan och slänger i potatisklyftorna med lite grillkrydda och örtsalt och slänger i dom i ugnen på 200gr.
Vid det här laget har alla väl kommit underfund med att det är en "slängmiddag" :)...hehe...

Så till den trolska såsen som jag absolut måste pränta ner medan jag minns!
Polarn sa att det var den godaste såsen han ätit och den godaste jag lagat,,,och då vill jag påstå, utan skryt:), att jag gjort en och annan lyckad sås i mina dagar! Tji fick man för alla timmar man lagt ner med kärlek, själ och möda i försöken att få till en gudomlig sås...

Efter allt trollsnack kan vi väl kalla den:

                                 Trolsk kantarellsås :)
1 burk kantareller
2 dl  grädde
½ ask kantarellost
½ ask kavlis bacon o pepparost
smör o mjöl
1-2 msk sojasås
1 msk ox el. kalvfond
1 msk kantarellfond
en näve av vardera persilja o timjan
1 msk konjak el. enligt smak o tycke

Fräs kantarellerna i smör och pudra över mjöl, häll över grädden, ostarna, den hemliga trollingrediensen konjak :) och resten av ingredienserna förutom persilja o timjan. Låt puttra på svag värme 10 min och rör sen i de finhackade färska kryddorna. Späd med lite grädde el mjölk om såsen blir för tjock och smaka av för ev. mera fond för sältans skull.

Grilla fläskfilén så den får en härlig knaprig yta,  efterstek i ugnen tills innertemp. är 72 gr. Potatisklyftorna får gå i på samma grader men fodrar lite längre tid än köttet.
Till detta serverades gårdagens sallad :) MEN,, med dagsfärska och årets första solmogna tomater, direkt från växthuset!!
Deee ni!! :)
Om ni gillar kantareller, bacon o pepparsmak, då ska ni absolut testa den här såsen!! Garanterat god!!
Jag hoppas jag inte glömt nån trollformel här nu :)




                                     Bon appetit!!  och ha en härlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar