Summa sidvisningar

Välkommen till Hobby-hoppan!

Titta in, jag hoppas jag ger nån lite inspiration, ideér och glädje
Skratt och lite allvar, hobby, jobb och fritid i en salig röra :)

lördag 20 oktober 2012

Lördagspizza a´la Tallbacken..

Länge sen jag sist kockade till en pizza. Ibland glömmer man ju rätter som man inte gör var och varannan dag och som dessutom finns att få på ett mycket enklare sätt än att tillverka själv.
Som att säga åt polarn att idag är det din dag att fixa middag,,,och hipshaps är han borta en stund och kommer hem med en goer pizza i papperslåda....Jag undrar hur och var han gör detta?!?!...

Men vi konstaterade åter ikväll att man inte på samma dag kan jämföra en pizza från pizzeriet med hemlagad pizza. Båda goda, men på helt annorlunda vis. Nästan som att det egentligen är två helt olika rätter,,men med samma ingredienser.
Pizza är ju en tacksam rätt på det viset, att alla får det man vill ha på "plätten". Och det oberoende om man köper eller gör hemma. På hemmapizzan är det bara att slänga på det man gillar och gillar inte alla i huset detsamma så delar man bara upp ingredienserna och var och en får ta "sin" bit.

Så på det viset behövs ingen närmare presentation av kvällens pizza egentligen.
Ikväll gjorde jag en med bl.a knaperstekt baconbitar på. Tycker inte om pizzor där man slängt på hela baconskivor utan att steka dom först, jag vill ha mitt bacon knaperstekt och i små bitar. Stekte också färska champinjoner i skivor först. Också kanske en överkurs, går väl lika bra att slänga på dom ostekta eftersom dom blir stekta i ugnen,,,tror jag.
För övrigt hade jag på tomatsås, ost, skinka, paprika och ananasbitar. Mina smaklökar hade också önskat sej oliver, men tyvärr fanns det inte att tillgå ikväll.
Degreceptet är det inget speciellt med finns att tillgå på nätet eller vilken kokbok som helst, förutom att jag lägger till ett ägg, tycker degen blir lite porösare och luftigare då,,,kanske inbillning:)
Men det är tomatsåsen som ska göra det största jobbet och ikväll lyckades jag få till en så obarmhärtigt god tomatsås, så jag hade kunnat äta den som en förrättssoppa med sked!!! Supergooo!!! Så det var framförallt det jag tänkte printa ner medan jag minns det,,,lite knepigt redan, trots att det bara gått ett par timmar sen vi åt... :) Så långt är det goda minnet!!! :)
Och så var det ju det där med mängder....suck!! Man får smaka sej fram!! :)
Iallafall,,så här..ungefär...ditåt:

1 förpackning krossade tomater med örter
3-4 väl mogna tomater i bitar
2 msk worcestershiresås
2-3 msk sojasås
1 dl ketchup  (för sötmans skull)
2-3 klyftor krossad vitlök
2 msk pizzkrydda
svartpeppar enl. smak
färsk timjan och basilika.....jag antar att det var örterna som gjorde det "goda" jobbet :)

Låt alla ingredienser småputtra utan lock ca 15 min och lägg sedan i mera av rejäla nävar timjan och basilika och mixa ihop allt till en smidig sås. Bred sen såsen i överflöd på den utkavlade pizzadegen och sen hälften av den rivna osten, ingredienserna du vill ha och sen mera riven ost och ev. mera pizzakrydda. Till sist dutta över lite olja innan pizzan åker in i ungsvärmen!

                                                                 Gosåsen puttrar på och gosar sej! :)

                                     Färdig för ugnen!!


En chilensk syrah ERRAZURIZ, mycket "bärig", mjuk och åtminstone i min mun ett passande och gott vin till pizzan!

                                        Ha en skön helg i stugor och kojor!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar