Summa sidvisningar

Välkommen till Hobby-hoppan!

Titta in, jag hoppas jag ger nån lite inspiration, ideér och glädje
Skratt och lite allvar, hobby, jobb och fritid i en salig röra :)

fredag 7 december 2012

Elin och mommo....


Så kom vi då äntligen till skott, mitt förstfödda barnbarn Elin och jag med den största lärdomen i en kvinnas liv!
Det hör ju till varje mormors lott att föra vidare denna underbara hemlighet som gått i arv genom generationer, detta mysterium....hur det blir till, hur det känns och hur detta självklara, enkla kan bli något så himmelskt underbart!!....Mormors RÅGBRÖD!!! :)
hehe....
Elin hade "dagsverket" idag, till förmån för hjärtsjuka barn. Vi fick oss ett gott skratt när vi frågade vart pengarna skulle gå... Elin satt vid datorn, djupt försjunken i nåt intressant...." jaah,vaa?? jooo,,hjärtlösa barn....NÄÄÄ,,hjärtsjuka!" :D
Men en hejare på att baka rågbröd var hon iallafall :) Hade väntat mej lite bläh, suck, äckligt...men icke sa nicke! Med råg i ryggen..:)...fixade hon till baket i ett huj! Allt detta kladd, att få upp bröden på "bröspelo"..brödspaden?? ..(har faktiskt aldrig hört det ordet annat än på dialekt:)..) , få brödet till jäsplatsen, brödet till ugnen osv...Galant!! Så mormor var verkligen impad och stolt!! Och jag är säker på att mormorsmor satt på sitt moln och log stort när hon såg sitt barnbarnsbarn hissa rågbröd som en född bagare! :)
Jag har bloggat om mammas rågbröd förr, ett bröd som är så otroligt enkelt och gott,,,men kladdigt under jobb!  Variationen i "tillskotten" i  rågbrödet är en smaksak,,förutom vetemjöl och rågmjöl kan man kasta i vetekli, rågkli, linfrö, solroskärnor osv,osv...bara enligt smak och tycke.
När jag var barn så blandade mamma alltid i fänkol och anis till jul, blev som en lite "julig" smak då, nånting som vår pappa älskade...men inte jag! Efter att vår mamma dött, ville jag gärna hålla traditionen vid liv, så alltid till jul  när vår pappa kom hit, tryckte jag in lite anis och fänkål i ett bröd, åt honom.
Men nu är han också borta, så anis och fänkål lär inte komma i mina bröd...men vi bor i ett fritt land :) så alla som gillar den smaken så blanda ner, gott lär det ska vara!!
Receptet har jag som sagt bloggat om förr...finns HÄR ! Så ta nu och kladda till ett gott rågbröd till jul!!! :)



en del av tillbehören..


kladdigt, kladdigt,,,men härligt, härligt!!! :)



12 rågbröd i ett huj!! No problems!!! Tack min söta Elin för dagen!!!! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar